top of page

כלכלת ירדן - שורדת נגד כל הסיכויים

האתגרים הכלכליים של ירדן

כדי להבין למה ירדן בנקודת פתיחה בעייתית, קודם נסתכל על סביבתה הקרובה. מצפון - סוריה, וממזרח - עיראק: מדינות שלא ידעו יציבות בעשור האחרון וקודם לכן לא בדיוק שגשגו. וכתוצאה מאי-היציבות של שכנותיה, ירדן מארחת כיום כ-1.3 מיליון פליטים שיוצרים עומס על התשתיות, מה שמקשה על פיתוח כלכלי.

גם המים הוא אתגר אדיר. ירדן היא אחת מהמדינות הכי שחונות בעולם, וברובה הגדול מדברית. אל תבנו בירדן על מים רציפים בברז. גם אין מוצא ירדני לים, למעט רצועה זעירה בעקבה, הרחק ממרכזי האוכלוסיה. עובדה זו מקשה על קיום סחר, פתרונות התפלה, תיירות ועוד.

יש מדינות שיכולות להתגבר על סביבה גיאופוליטית ונקודת התחלה בעייתית, אבל רמת החיים בירדן מעולם לא התרוממה. הצמיחה הכלכלית פשוט לעולם לא הייתה ברמה מספקת.

האוכלוסייה היא כמו ישראל, אך התמ״ג הוא רבע מישראל במונחי כוח קניה, ועשירית במחירים שוטפים.

מדדי כלכלת ירדן הם בעייתיים ותמיד היו, למרות שהקורונה החריפה את חלקם. למשל:

  1. רמת החוב היא מעל 90% מהתמ״ג (מעל 40% חוב חיצוני)

  2. האבטלה בשמים: מעל 20%, ומעל 40% לצעירים.

  3. הצמיחה הכלכלית לא עוברת את ה-3% למרות ששלב הפיתוח הירדני אמור לפי התיאוריה לאפשר צמיחה גבוהה בהרבה.

ולמרות זאת, ״המשבר הכלכלי בירדן״ לא בכותרות. ירדן לא התפרקה כמו רבות משכנותיה, והכלכלה הירדנית אמנם מדשדשת - אך באופן יציב לאורך זמן רב. ירדן משלמת את חובותיה, האינפלציה בשליטה (5%), הרזרבות יציבות, ואין משבר הומניטארי שדומה למה שקורה אצל שכנותיה, למרות ריבוי הקשיים.


אז איך ירדן שורדת?

עם הרבה עזרה. לירדן יש יתרון מובנה: היא ״too small to fail״. בניגוד לכלכלות בעייתיות אחרות, כלכלת ירדן קטנה ולא צריכה המון במונחים יחסיים. ואם במעט כסף אפשר להציל מדינה מקריסה, זה נראה לעולם משתלם. יעלה למשל 350 מיליארדי דולרים לשקם את אוקראינה לפי ההערכות המוקדמות. ירדן צריכה אחוז מכך.

וירדן אכן מקבלת סיוע ממדינות מפותחות ומהמפרץ, בסך של מעל 3 מיליארדי דולרים בשנה, סכום משמעותי כשכל התקציב הוא 14 מיליארדי דולרים. הסיוע החיצוני נחוץ כדי לשמר יציבות תקציבית ולשמור על רמת הסחר. אך אין ספק שמדובר בהתמכרות: ייתכן שירדן תהפוך לfailed state לולא הסיוע. אך כרגע העולם מוכן לשלם.

קרן המטבע הבינלאומית כן דוחפת את ירדן לבצע רפורמות הדרגתיות, כולל הקטנת סובסידיות, קיצוצים בתקציב והעלאות מיסים, שיאפשרו לגרעון בירדן להצטמצם ובטווח הארוך לסייע בצמיחה. בתמורה, קרן המטבע מעניקה לירדן עוד הלוואות בתנאים טובים ומענקים - שהצטברו למיליארדי דולרים בשנים האחרונות.

אך לא קל לירדן לבצע את הרפורמות הנדרשות ע״י גופים בינ״ל כמו קרן המטבע. ניסיונות לבצע קיצוצים או להעלות מיסים נתקלים לעיתים בהפגנות רחבות, שמסכנות את יציבות הממלכה. ירדן כן מתקדמת בצעדים הדרגתיים, אבל אין תכנית מקיפה שתביא את ירדן לצמיחה גבוהה בת-קיימא. מה שאולי עשוי להפתיע בהמלצות של קרן המטבע לירדן זה שהיא ממליצה על שימור שער חליפין קבוע לדינר הירדני, מה שכזכור הפיל את לבנון (שגם לה הקרן המליצה במשך שנים לשמור על שער חליפין קבוע). לדעת הקרן היציבות הפיננסית (רמת סחר יציבה ומחירים נמוכים) מספיק חשובה כרגע כדי להצדיק את העלות.

היחס הבינלאומי לירדן והמדיניות הכלכלית הירדנית בבירור משקפים העדפה ליציבות כעת על פני צמיחה בטווח הארוך. זה מתבטא בשער החליפין הקבוע, בהיעדר הרצון לבצע רפורמות מהותיות ובהמשך ההתמכרות לסיוע. שינוי בכל אלו עשוי לערער את היציבות בטווח הקצר, ולכן לא מבוצע.


ההקשר הישראלי

ליציבות הכלכלית בירדן יש גם המון מה להודות לישראל. 1. מים: ישראל מעבירה כ100 מיליון קוב בשנה, בערך עשירית מצריכת המים בירדן 2. גז: עסקת הגז עם ישראל היא גלגל ההצלה ממשבר אנרגיה שבו ירדן לא תוכל לעמוד 3. גיאוגרפיה: ישראל משמשת בשנים האחרונות כערוץ סחר לירדן דרך הים התיכון

4. עובדים זרים: ישראל מעסיקה כאלפיים ירדנים במלונות באילת. לא המון אבל מאפשר הקלה כלשהי באבטלה. 5. תיירות: ב-2019 יצאו כמעט 300 אלף ישראלים לירדן במעברי הגבול (וכנראה חוזרים לשם), וישראלים רבים משתמשים בRoyal Jordanian כנקודת מעבר למזרח. וזה מעבר להיבטים צבאיים של הקשר.


ברמה המדינית, יחסה של ירדן לישראל בבירור עוין, אך ישראל לא עושה חיבור בין הכלכלי והמדיני, כנראה שמתוך הבנה שיציבות ירדן חשובה בפני עצמה. לדעתי, המיקוד של מדינת ישראל צריך להיות פיתוח קשרים שהם דו-צדדיים. לא מיקוד בהעברות חד-צדדיות של סיוע, אלא בקשרים שמועילים גם איתנו וגם עם ירדן. מתווה ״מים תמורת חשמל״ שמקודם הוא דוגמה לכך (אני מפרט על זה בגשרי הכלכלה למי שמעוניין). כנראה שלא נראה את ירדן הופכת לסינגפור בעשורים הקרובים. השאלה האמיתית היא אם היציבות היחסית שרואים היום תישמר, או שאירוע כלשהו יערער את הכלכלה כך שתזכיר מדינות אחרות בגבול ישראל. כרגע - נראה שירדן שורדת, כנגד הסיכויים.


המאמר מבוסס על שרשור שלי בטוויטר - מוזמנים לעקוב!

מקורות עיקריים

1 | 2 | 3 | 4



bottom of page